dijous, 15 de setembre del 2016

Com hauríem de fer un comentari de text. Una de les maneres possibles.

GUIA PER AL COMENTARI LITERARI D’UN TEXT

Aquí teniu l’esquema dels passos a seguir per a fer un bon comentari de text. No és l’únic model que hi ha, però sí que és el que utilitzarem com a guia.

1. Passos previs.
a. Numereu les línies (prosa) o versos (poesia) del fragment o text sencer que heu de comentar. 
b. Llegiu-lo atentament i busqueu al diccionari el sentit de les paraules que no domineu prou a fi que no tingueu cap dubte de lèxic. 


2. Introducció: treballem el context.
A la introducció hi haurà tot allò que hem de saber que no pertany al text que comentem, però que en depèn, així hem de parlar de:
2.1 L’obra d’on procedeix el text, l’autor que la va escriure, el corrent estètic a què pertanyia o que era vigent a l′època que va viure.
2.2 El receptor real o destinatari (intratextual), de la motivació literària de l’escrit.
2.3. El gènere, el subgènere i el tipus de composició, si es tracta d’una poesia i s’escau.
2.4. Si es tracta d’un fragment en prosa o teatral, hem de situar-lo dins de l’obra a què pertany.
2.5. Si es tracta d’un poema, hem de dir si pertany a algun recull concret i quines característiques té.

3. Contingut temàtic.
3.1  Sentit del títol (si en té).
3.2 Tema i subtemes.
3.3 Argument. 
3.4 Temps.  
3.5 Escenari.
Tot a partir del que sabem pel fragment que hem llegit. Si afegim informacions tretes de l’obra sencera, ho farem explícit.

4. Estructura del text (forma).
Primer hem de dir si som davant d’un text escrit en prosa o en vers.
Si és en vers en farem l’estudi mètric: rima, nombre de síl·labes, estrofes, composició.
Si és en prosa direm el nombre de paràgrafs que té.

5. Estructura del text (contingut).
5.1 Hem de dividir el text en els seus apartats temàtics que no han de coincidir amb els apartats de l’estructura externa, tot i que ho poden fer. Hem de justificar aquesta divisió.
5.2. En el cas del teatre, parlarem dels tres tipus de text que apareixen i quines característiques tenen (diàlegs, noms dels personatges i acotacions)
5.3. Diferenciarem, si s’escau, els fragments de narració de descripció i de discurs.
5.4. Explicarem la seva organització gramatical (oració simple / juxtaposició / coordinació / subordinació).
5.5. Establirem les funcions del llenguatge i modalitats de la frase predominants (enunciativa, interrogativa…).
5.6. Ens fixarem en quines són les categories morfològiques que predominen més i intentarem explicar-ne el perquè.
5.7. Analitzarem els personatges (si n’hi ha):
Caracterització directa o indirecta.
Descripció física.
Descripció psicològica.


Actuació.
Característiques: pla o rodó.
Funció: principal / secundari / fugaç.

6. Relació entre contingut i forma.
6.1 Què es diu i com es diu, per què es diu com es diu?
6.2. Relació entre tema i forma: perquè el que es diu es diu d’aquesta manera.
6.3. Explicació de la utilització dels recursos literaris que s’hi detecten: per què apareixen? (intensifiquen, responen al gust de l’època, els exigeix el tema…)
6.4. Anàlisi de l’efecte que aquests recursos produeixen en el lector.

7. Conclusió.
7.1 Valoració objectiva del text
7.2 Opinió personal (si es demana)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada