diumenge, 22 de gener del 2017

Com avaluarem Hamlet.

A continuació hi ha una llista de temes possibles de Hamlet.  

− Hamlet és la manifestació del complex d'Èdip. 
− Hamlet és una anàlisi de l'essència moral del poder. 
− Hamlet desenvolupa la teoria que la venjança és incompatible amb la gelosia. 
− Hamlet és l'explicació tràgica de com evitar un món de mentides i de com destruir l'engany. 

− Hamlet és el càstig d'un acte de venjança ordenat per un manament superior i irreversible. 
− Shakespeare vol presentar un caràcter que no vol complir els seus deures fugint de la realitat amb una activitat mental que el condueix a la inacció i a la malaltia. 
− Hamlet és el dubte aconsellat per un fantasma. 
− Hamlet vol provar que pensar amb encert, però excessivament, condueix l’ésser humà a la passivitat més devastadora. 
− Hamlet és un enigma; és un dels millors exemples que tenim per destruir la idea que una obra d'art necessita una interpretació. En un cas, l'obra és una fabulosa conjunció de temes. 

− Hamlet és la història d'un esperit a qui el cos desequilibra, destorba.  
− El tema de Hamlet és la confrontació entre dos visions oposades: la de l'home reflexiu i la de l'home d'acció.
— Hamlet parla de la traïció i de la justícia o de la injustícia que comporta.
— Hamlet és l'amor que oblida i Ofèlia l'amor desenganyat.
—... 
De tots aquests temes en podeu escollir un i explicar com és tractat a la lectura que acabem de fer. si creieu que vosaltres en formularíeu un altre que us agradaria desenvolupar, podeu dir-lo tambe.


Segons Harold Bloom (crític literari molt reconegut al món anglosaxó que s'atreveix a dir quines obres pertanyen al cànon de la literatura i quines no) el conjunt de l'obra de Shakespeare ha configurat –i encara configura– tota la formulació vital (científica, cognitiva, psicològica, etc.) del món occidental. Si això és així, adoneu-vos de l'enorme importància temàtica de Hamlet, ja que a més és l’obra més coneguda i interpretada de Shakespeare. El tema o el conjunt de temes que teniu enunciats a sobre han de rebre, per tant, el suport d'un conjunt de subtemes que introdueixen i desenvolupen la visió del món i de la vida que l'obra presenta. Sabent que Hamlet és una polifonia temàtica, us proposem l'estudi dels seus subtemes més importants, tenint en compte que aquests reben el suport d'altres subtemes més secundaris que configuren el conjunt: la societat, la visió de l’univers, el món i la dona, i la bogeria.

Si les opcions que heu trobat fins ara no us convencen, podeu fer el que segueix:

a) Redacteu l'argument dels fets que contemplen els espectadors.
b) Redacteu l'argument dels fets que són explicats als espectadors.
c) Feu una llista que encabeixi els sistemes que ha fet servir l'autor per comunicar els fets del segon tipus d'argument.
d) Raoneu si Shakespeare va adaptar per a Hamlet els dos tipus d'argument típics de la tragèdia o no. (a) el persontage principals'enfornta aun conflicte sense solució que l'obliga a cometre un error fatal, quan ell, el que vol fer és actuar de manera correcta; b) el persontage principal es mostra com algú que desafia les adversitats a partir de les seves virtuts i així es guanya l'admiració dels espectadors) 
e) Sabeu que l'argument es basa en una llegenda nòrdica. Podeu trobar-ne infoormació a les pàgines 29 i 30 d'aquí. Elaboreu una llista dels fets, organitzats cronològicament, que l'autor va assumir dels arguments d'aquestes dues fonts.
f) Redacteu un llistat amb els fets ordenats cronològicament de les novetats que Shakespeare va introduir respecte als dos arguments citats.
g) Redacteu l'argument general de l'obra, ordenant cronològicament tots els fets, ja siguin narrats o escènics. A la vegada, introduïu la distribució dels fets segons els cinc actes de l'estructura externa.



I si tampoc creieu que això últim és adequat, podeu discutir l'adequació a l'estructura externa i interna de l'obra del significat de les frases següents, que presenten un seguit de visions globals que Shakespeare aplicava a l'estructura de les obres que escrivia:
Analitzar Shakespeare és entendre com es trenca un equilibri per, amb la presència d'un efecte reparador, tornar-nos a una nova situació d'equilibri.
−L'ordenació dels fets comença amb una situació inicial neutra i, ràpidament, apareix el conflicte davant els espectadors o lectors. El conflicte és un fet inesperat que trenca l'harmonia de l'inici de l'obra. El conflicte posseeix una dimensió deconspiració o error fatal que condueix de forma inapel·lable a una catàstrofe.
−Hamlet obeeix a aquestes simetries de l'argument:
- si hi ha poder, hi ha conspiració
- si hi ha amor, hi ha mort
- si hi ha desig de justícia, hi ha fracàs
−Una massiva construcció d'escenes es desenvolupa amb els diàlegs de Hamlet amb ell mateix o amb altres personatges. A Hamlet parlar és fer, parlar és accionar.
−Tenim un rei, una reina, un príncep, un conspirador, uns conspiradors... Hamlet és una determinada organització d'uns fets per argumentar que la venjança és un projecte necessari.
−A Hamlet, importa molt més com que no pas qui, a qui, on o quan.
− La successió d'escenes de Hamlet té la dinàmica d'un sistema, la base del qual és que els personatges no sàpiguen el que els altres personatges diuen d'ells.

A més, aquí us deixo un enllaç on trobareu dues versoions del text, traduït al castellà i una en l'original anglès.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada